Learning design
Julkaistu
January 26, 2018

Oppimisen digitaalisen transformaation aallonharjalla

Contextin tutkimusjohtaja Teemu Patala aloittaa oppimisen digitaalista transformaatiota käsittelevän blogisarjansa tällä tekstillä. Teemu julkaisee ajatuksiaan aiheesta seuraavien viikkojen aikana.

Kansakuntamme viimeistä kahta vuotta on leimannut ja ohjannut voimakkaasti koronapandemia. Koko keskustelu pandemian ympärillä alkaa monia jo varmasti väsyttämään. Uupuneisuutta ruokii myös tilanteen pitkittyminen, ajoittainen toivon herääminen sekä uudet toistuvat pettymykset, joita tilanteen normalisoitumisen osalta olemme joutuneet kokemaan.

Monille oppimisen kanssa työskenteleville tilanne on ollut ristiriitainen ja haastava, voidaan puhua jopa selviytymistaistelusta. Huhtikuuhun 2020 mennessä pandemia oli vaikuttanut yli 90% maailman oppilaspopulaatiosta ja 188 valtiossa oli päädytty maankattaviin koulujen sulkemisiin (katso tästä Unescon reaaliaikainen seuranta). Oppilaitokset olivat pakotettuja ottamaan nopeasti käyttöön etäopetusratkaisuja.


Siirtyminen nopeasti etäopetukseen oli haastavaa, mutta murroksen myötä digioppimisen hyödyt alkoivat myös konkretisoitua monelle.

Tässä ajassa on tärkeämpää kuin koskaan nähdä mitä positiivista ympärillämme tapahtuu. Pandemian aiheuttama pakkotilanne sysäsi nopeasti liikkeelle oppimisen laajamittaisen digitaalisen transformaation. Siirtyminen nopeasti etäopetukseen oli haastavaa, mutta murroksen myötä digioppimisen hyödyt alkoivat myös konkretisoitua monelle. Olemme eläneet digitaalisen oppimisen suurinta murrosta viimeiset kaksi vuotta. Muutos ei ole ollut kivuton ja täytyy vain ihmetellä opettajiemme sekä oppilaiden kykyä sopeutua muutokseen, jolle ei oikeastaan ollut vaihtoehtoja. Pakotetun muutoksen keskellä voi olla vaikeaa nähdä hyötyjä, joita tilanne on tuonut mukanaan.

On selvää, että opettajat, kouluttajat ja muut opetusta tekevät ovat saaneet kahden viime vuoden aikana valtavan määrän kokemusta ja oppia digitaalisten välineiden hyödyntämisestä opetuksessa. Tulevaisuudessa, kun koronapandemia on toivottavasti vain enää muisto menneisyydessä, voimme suunnata kohti uusia oppimisen haasteita entistä valmiimpina ja kyvykkäimpinä.

Seuraavissa blogikirjoituksissani käsittelen lähemmin kokemuksia ja oppeja mitä oppimisen digitaalinen transformaatio on antanut meille ja asiakkaillemme.

Yli 1 000 000 koulutettua henkilöä vuodesta 2006.

© 2021 Context Learning Finland Oy